dinsdag 22 april 2008

Jong geweld, oud gedaan.

Ik heb me net een paar nieuwe CD's laten aanmeten. De eerste 2 zitten alvast strak genoeg. Tijd om er een woordje over te spreken. De eerste schijf was voor naar het werk, de tweede voor de bevrijdende tocht naar huis.

Datarock - Datarock Datarock

Ik vertrok redelijk onverschillig richting werk, maar toch dat tikkeltje nerveus omdat ik ocharme tien minuten te laat was. Die nervositeit werd snel ingewisseld voor vervreemding. Datarock, een Noors bandje stak in. 'Wat is dit?', hijs ik me de A-12 op. Het lijkt wel even het begin van iets van de Silversun Pickups te zijn. Het evolueert naar een 'No Cars Go'-achtig tekstje. Fijn zo, wat nu? Een belachelijk simpel synth-ritme krijgt steun van een sappige baslijn en funky drums. De tekst is alweer schitterend dwaas. Zeker het slot in achteruit is belachelijk catchy. Nee, dit kan zo niet verder. Of... 'Computer Camp Love' heeft met voorsprong de sulligste tekst van het nog jonge millennium. Welkom, grijns op mijn gezicht. Het snoepje is amper weggesmolten en daar komt de singel ('Fa-fa-fa')aan. Die lieve, goede Singel. Alweer een zeer funky bas-, drum- en gitaarsoep, zo catchy als een flosh op het molentje voor pakweg Lange Peter. Een rechttoe rechtaan nummer, denk je, tot er een geniaal geplaatst Tiroler-brugje tussen sluipt. Welkom, lach op mijn gezicht. De plaat kabbelt verder terwijl ik me in Wilrijk langs 8 verkeerslichten werk. 'Princess' (you have the ass of a prince, you have the prince of an ass) heeft iets Das Pop-stomerig, ca va dus. 'Sex me up' (and I'll sex you down...) en 'Nightflight to Uranus' (ugh, de titels...) wegen iets te licht. Wat jammer nu ik eindelijk terug kon doorrijden. 'Maybelline' is gelukkig terug speciaal, iets tussen triphop en funk, met onheilspellende gefluister (Maybe she's not worth it). 'Laurie', lofzang voor zangeres Laurie Anderson, is een fijne uitboller. Ken het mens wel niet... De echt goeie jus is nu wel uit het album. Ook de afsluiter is wel ok, maar zal bij volgende luisterbeurten onherroepelijk sneuvelen. Maar ik neem het ze niet kwalijk. Zelden ben ik zo goedgemutst op het werk beland. En voor wie nog denkt dat Scandinaafjes vast zitten in óf esoterisch Ijslands gezwets,´óf deathrockende trollen : think again. Think Datarock.

The Whip - X Marks Destination

Terugrijdende stak ik nog een portie jong geweld in mijn sleuf. The Whip is een groepje Mancunians die nog maar 2 jaar bezig zijn. Het eerste nummer 'Trash' lijkt een beetje last te hebben van het beginnerschap. Ik vond het nogal generisch vuilnis à la Body Rockers' 'I like the way you move'. Enkele keren voelde ik al de drang om verder te zappen. Naar 'Frustration', waaruit duidelijk zou blijken dat ze al van Joy Division gehoord hebben (en zeker van het nummer 'Atmosphere'). Als Cure-fan kan zo'n poging wel eens appreciëren, maar kom: volgende. 'Fire' lijkt ook iets te doorsnee te starten, maar de aloude truuk van de vele registers wordt met verve toegepast. Lijkt wat op 'Fast Track' van 'Superdiscount'. 'Save my soul' is ook net dat tikkeltje te braaf om echt door te vlammen. Een Tom Vek-vette bas samen met een Postal Service-tekstje, zeg maar. Ik zie geen flikken, en toch hoor ik 'Sirens'. Gelukkig dat ik er zelf om kan lachen. Zalige, melige pop-synth nummer met de New Waverige hoge synthjes op de achtergrond 'The only truth I know is in the palm of your hands'. Voor de tweede keer vandaag overvalt mij een 'Wat is dit?'. Net nu ik weer stilsta aan de lichten in Wilrijk, komt een kanonbal van electro uit mijn speakertjes gevlamd. 'Divebomb' komt per Stuca geworpen en lijkt wel 'Crispy Bacon' van Laurent Garnier en 'Back to Nature' van Fad Gadget door elkaar. Amehoela. Amper bekomen, krijg ik nog eens 'Blackout' (lijkt wat op LCD Soundsystem naar het einde) in mijn tronie gespiest. Sowieso steeds coole synth-geluiden, laat dat geweten zijn. 'Muzzle #1' is meer radioproof materiaal, maar verzuipt voor mij dan weer in de normaliteit. De twee afsluiters zijn gelukkig weer top in de lekker-naïeve-synth categorie, met een voorkeur voor 'Sister Siam' met diens LCD-trekjes.

Fijn om te beginnen, me dunkt. Morgen rijg ik Foals met 'Antidotes' en MGMT met 'Oracular Spectacular' aan mijn verwijs-degen. Nog een geluk dat er gewerkt moet worden.

Geen opmerkingen: