maandag 30 juli 2012

thanks for opening the racist door for me

Interesseert het de mensen na een bepaalde leeftijd niet meer om nuance te leggen?
Racistische praat verkopen (alles met 'praat verkopen' klinkt al niet bijster intelligent) lijkt een nationale sport. Ik beoefen ze soms als amateur, gewoon omdat ik een sterkere pointe kan maken dan veel van dat gespuis. Ik zie dagelijks heel infantiele racistische mail binnenkomen, en ik word er moe van. Ergens begint het met een VB'er met te veel tijd en te weinig inspiratie die een hoop clichés bijeengooit, de meest spittante dingen in het vetjes zet, soms zelfs een animatie van het net plukt, en dan pats: mailen naar iedereen. Ouderen/dommeren krijgen de mail binnen, lezen de hele zooi halfjes, merken dat het is om te lachen met Moslims (met daarin voor hen gekende termen als Ramadan of Imam of profiteren). Goed bevonden, want het bevestigd mijn eigen cliché-kennis. Pats: doorsturen! Geef mij dan maar een hilarische kettingbrief (Bill gates moet mij nog 700 euro voor mijn 'werk'!)

Ik zie het van een vorm van goedkoop macho-gedrag, zoals schelden omdat 'jouw' elf overbetaalde voetballers toch zo veel beter zijn dan die van een ander. Racisme als volkssport, waaraan je moet meedoen om niet achterop te geraken. Het is alomtegenwoordig. Het maakt een discussie over de problemen met de allochtone medemens quasi onmogelijk omdat de hele kwestie per direct afglijdt naar zwart tegen wit. En o wee als je probeert te nuanceren. Dat ben je als die sukkel die zegt dat hij voor twee ploegen supportert.

Geen opmerkingen: