vrijdag 11 januari 2008

Met verve vervelen

Tijd om nog wat gezanik van de beginnende werkmens te spuien.

Zo'n werkweek duurt lang. Zelfs nu op vrijdag aangekomen lijkt het alsof ik morgen weer aan de bak moet. Ergens klopt dat wel, zij het dan op het voetbalveld. Ha, de flauwste woordspeling tot nog toe van het hele jaar. Ik zal ze proberen te overtreffen. Ik had ergens nog een goeie maar ze is mij ontgaan. Woordspelingen zijn en blijven nu eenmaal tijdsgebonden. Zo mogen dan nog zo geniaal lijken op het moment zelf, zodra er een andere gedachte tussenkomt, is ze helemaal vervlogen. De efemeriteit ervan is natuurlijk de charme, net als de spontane aard. Je kan onmogelijk een goed gesprek beginnen door te zeggen: 'Hé, ken je die woordspeling al?'. Dit zuig ik niet uit mijn duim, dit heb ik empirisch onderzocht. De teneur na die opener is hoogst ongemakkelijk. Daarom wend ik het nu uitsluitend aan om onbekende mensen te shockeren.

...

Verdomme, normaal vloeien ze als vanzelf binnen, die doldwaze woordspelingen. En toch zal ik voortgaan! Er is immers niks te doen op dit moment, een soort technische werkloosheid. Dus vul ik lijntjes. Ik lapzwans er maar op los. Helaas is deze werkgerichte omgeving geen goede voedingsbodem voor onnozelheid. Er groeien enkel mappen, kopies en kopies van kopies. Ik zal op zoek moeten gaan naar die zorgvuldig verborgen kunstige schimmels die er ongetwijfeld zijn. Dan kan ik ze komisch in kaart brengen tot meerdere glorie van de goegemeente.

...

We zijn nu een klein uur verder (ja, zo traag typ ik), en ik kan nog steeds niets doen. Op deze manier heb ik toch de indruk dat ik iets gedaan heb. Wa ne zever... Mijn Hollandse colleychaa dwingt mij onbewust tot het gebruik van de meest spastische mengvorm van Vlaams en Hollands ooit aanhoord. Op zulke momenten wou ik dat ik een achterlijke West-Vlaams boerengespuis was à la Gringo, die zonder probleem zijn thuiselijk accent verzaken kan om een fantastisch nep-hollands ten berde te brengen.

...

Alweer een half uur verder. Ik heb 10 kopieën genomen. Wow. Straks alweer een update met breaking news van deze spannende werkdag.

...

En jawel, het is in orde. Anderhalf uur $$$ voor ___

Geen opmerkingen: